Kombucha for dummies

Fredrik Kämpenberg är kocken som älskar att experimentera och som får sina två tvillingar att älska gröna smoothies, grönsaker och fermenterat. Här berättar han om hur du kan göra din egen kombucha, ett fermenterat te som kan smaksättas med just dina favoritsmaker.

Annons:

Kombucha

För att göra kombucha, den lika trendiga, som ålderdomliga, fermenterade drycken, behöver du få tag på en kombuchamamma.

Mamman kallas ibland kombuchasvamp eftersom den påminner om just en svamp med sitt slemmiga geléaktiga utseende. Egentligen är det en matta av cellulosa som bakteriekulturen bildar när den ombildar sockerarter till ättiksyra, citronsyra och mjölksyra, för att nämna några av de organiska syrorna. Förutom dessa innehåller drycken ett flertal aminosyror, B12 och c-vitamin.

Drycken tillskrivs otaliga positiva hälsoeffekter. Bättre matsmältning, immunförsvar, antiinflammatoriska egenskaper och ingår i gruppen probiotika.

Men hur det än är med det, så är en välbryggd kombucha GOD! Mer eller mindre pärlande pga den andra jäsningen som sker i flaska, likt champagne. Hög syra och med komplexa undertoner som bara fermenterade livsmedel kan innehålla.

Processen är enkel, men du måste få tag på en mamma, av många kallad Scoby. Utan den, ingen kombucha.

Det finns grupper på Facebook tex, som ägnar sig åt fermentering och där brukar man kunna få tag på en kultur. Annars kan man köpa färdig kombucha och mata upp en egen mamma från den.

Det hela börjar med att brygga te. Vanligt svart te, helst utan bergamott. Ceylonte är ett exempel, men även vitt te.
Brygg ett normalstarkt te och tillsätt 60 g socker per liter. Låt teet svalna till rumstemperatur och lägg i din kultur. Lägg en handduk eller liknande över öppningen. Det är viktigt att syre kan komma in i behållaren, till skillnad mot tex syrning av surkål.

Efter 10 dagar i rumstemperatur, skyddad från direkt solljus, ska det vara klart. När man fått lite erfarenhet kan man testa smaken med tex ett sugrör, som förs ned under mattan. Har scobyn sjunkit till botten är den troligen död.

Jag gillar kolsyra. Så om man inte nöjer sig med smaken efter den första jäsningen, då de flesta nyttigheterna bildas, så kan man göra en andra jäsning i flaska. Tillsätt någon form av fruktjuice, som ju innehåller socker, blanda och hälla på flaska. Kolsyra bildas efter ett par dagar och du kan njuta direkt eller lagra i kyl nån månad, för djupare smak.

Jag smaksatte mina två liter med en näve rabarberbitar och ett par centimeter ingefära. Mixade det med 1 dl vatten och passerade. Silade kombuchan, tillsatte fruktsaften och silade ned i flaska.

Det blev riktigt fräscht, somrigt och pärlande gott!

Fredrik Kämpenberg – frilansande kock

Mail: kfkampenberg@hotmail.com

Instagram: @fkampenberg

Sajt: vaxtbaseradvardag.wordpress.com

Kämpenberg Creative Kitchen AB

Tävlingsledare Matverk Närke

Läs mer

Fler artiklar