Svenska flaggan
BestChampagne Logo
|
Dryckeslistan Logo
2018 - nya viner och förhoppningar - DinVinguide
Skriven av Sofia Ander

2018 – nya viner och förhoppningar

Ett nytt vinår väntar oss. Men innan vi gläntar på 2018 ska vi ta en titt på 2017. Alla vinår - bra som dåliga - förtjänar sin uppmärksamhet. 

Innan Systembolaget stängde provningsrummet för 2017, hann vi vinskribenter med en större provning av nya årgångar. Här är det högt och lågt. Tetrapak, boxar, champagner, halvflaskor, petflaskor och ja, tutti.

Det fasta sortimentet är inte extremt upphetsande, men provningen ger en bra överblick. Vad finns på hyllorna och vad har försvunnit?

Tyvärr är många klassiker borta. I alla kategorier. Några månader innan ordnades en större provning av allt mousserande vin i fast sortiment. Även där var det många favoriter som saknades.

 

Inget varar för evigt och förändringar är bra. Men kanske blev det lite för många förändringar när Systembolaget ändrade sin sortimentsmodell för några år sedan? Tanken var god. Tiden var inne att ruska om i hyllorna och göra det lättare för produkter i beställningssortimentet att kvala in. Man anpassade även butikerna efter efterfrågan. Köps det mängder med öl i Torsby, då ska sortimentet vara dominerat av öl. I en butik på Östermalm kanske man hellre vill ha Champagne till helgens skaldjursplatå. Då ska kunden få det.

Fast Systembolaget finns inte till för kunden – för oss. Det finns till för vårt eget bästa… För att vi ska dricka mindre. Jo tjena. Det är möjligt att vi dricker mindre och bättre – men har sortimentet blivit så mycket då? Svaret är nej.

Nya sortimentsmodellen är något av ett litet monster. Det fasta sortimentet fylls på fyra gånger om året. Ekologiska produkter får stanna kvar i minst 12 månader innan utvärdering. För icke certifierande produkter gäller nio månader. Månaderna går snabbt. Säljer inte produkten tillräckligt  enligt Systembolagets räknesticka – fasas den sakta men säkert ut. Från att ha legat i kanske 200 butiker finns den plötsligt i bara 10. Tacka fasen för att den kommer sälja ännu mindre då. Och till slut försvinna helt.

Istället blir beställningssortimentet det enda sättet att satsa allt sitt krut på. Åtminstone om man är en importör med ett välfyllt marknadsföringskonto. Tillräckligt med pr – och vips är produkten inne på hyllorna. Det låter kanske positivt? Om det inte vore för att produkterna som kommer är stöpta i samma form. De både smakar och ser ut som om de kommer från samma fabrik. Etiketten ska se klassisk och genuin ut, innehållet ska vara sött och insmickrande och helst ska vinet levereras i en trälåda. Ursprunget är till 99 procent italienskt.

 

Ja, nu är vi där igen. Vi har skrivit om det förr. Vi kanske bara skulle låta det bero och skriva om de viner vi gillar. Fast det gör vi ändå. Jag fick nämligen en nytändning och en ny insikt – igen – efter provningen av nya årgångar. Jag blev matt och uppgiven. Provningen lämnade en bitter och framför allt söt eftersmak.

Många viner som jag gärna har skrivit upp förr har ändrat karaktär. De har lämpat sitt ursprung bakom sig och bytt ut det mot – gissa vad? Japp, socker. Hederliga viner med tydlig terroir smakade nu som allt annat. Sött, platt, enkelt och identitetslöst.

Är det hela världen? Att oja sig och skriva om detta. Viner finns det väl gott om ändå? Absolut, men forsätter denna trend så kommer sortimentet bli ännu mer likriktad. Nya fasta lanseringar åker in och åker ut efter sina månader på hyllan. Trots att det faktiskt släpps en hel del intressanta viner. Nu senast fick vi smaka på vin från Georgien, rustik aglianico, bobal och sval cinsault från Chile bland annat. Hur kul som helst! Systembolaget försöker och vill alltså. Samtidigt som deras sortimentsmodell sätter käppar för en fortsättning av denna typ av viner.

Vi ska inte enbart skylla på Monopolet. Vinimportörerna har lika stor del i detta också. I alla fall jättarna med pengarna. Branschen sysslar ju inte med välgörenhet. Alla vill ha sin del av monopolkakan. Sötslibbiga viner säljer. Fast båda parter gräver sig egen söta grav. Fortsätter sockrandet har vi snart ett sortiment som bara består av egenskapade viner. Senaste trenden är vin lagrat på whiskeyfat….Giv mig kraft.

Detta blev en ödesmättad och smågrinig krönika. Så ska vi inte börja det nya året. En ny sortimentsmodell är på gång. Till och med Systembolaget har börjat inse att de kan göra fel. Det kommer dröja, men härda ut. Undertiden hoppas jag att du fortsätter läsa DinVinguide.se för vintips. Sockerfria och riktiga viner.

Gott, torrt vinår!

Sofia Ander

Sofia Ander

Sofia Ander är värmländskan som under språkstudier i Barcelona, även upptäckte livets goda - vin. Vinintresset följde med hem och resulterade i flytt till Stockholm och sommelierstudier på Vinkällan

Läs mer om Sofia

Läs mer