- Hem /
- skribenter /
- Sofia Ander /
Systembolagets nya sortimentsmodell – blev det så bra, egentligen?
Systembolagets nya sortimentsmodell – blev det så bra, egentligen?

Systembolagets nya sortimentsmodell – blev det så bra, egentligen?
Ja, det kan man fråga sig. Hösten 2013 lanserade Systembolaget sin nya sortimentsmodell, med en hel del stora omställningar. Jag skrev om den i samband med övergången; titta gärna här för mer info. Visst är det bra med förändringar ibland, både små och stora. Vinvärlden är otroligt rörlig och i en ständig utveckling, så har man ett monopol gäller det att hänga med.
Systembolaget har faktiskt konkurrens idag. Vi kan och får beställa drycker från utlandet, där utbudet många gånger är bra mycket bredare och bättre än på hemmaplan… Priserna är ofta mer attraktiva de också. Att Sverige skulle ha världens bästa dryckesutbud, börjar kännas mer och mer som en floskel och ett utnött mantra.
Har nya modellen hjälpt monopolet på traven då? Njae, både och. Vi ser visserligen fler exklusiva släpp varje månad och beställningsviner fasas numera in i det fasta sortimentet, fyra gånger per. Kul på pappret, men mindre roligt då den större delen av bs-viner består av viner med mer eller mindre samma etikett som säger; appassinato, american zinfandel, double oak, big zin eller passimento. Den Italienska hyllan fullkomligt svämmar över av russinviner (eller ska man säga dussinviner?), för att vi människor gillar sött, men också p.g a en minst sagt sötsliskig marknadsföringskampanj.
Någonstans måste det finnas ett tak. Det behövs inte fler viner av denna sort från Italien. Landet som har några av vinvärldens främsta viner. Där har Systembolaget något att jobba på. Ett sockerstopp nu tack.
Vad mer är bra, dåligt då, ur en importörs synvinkel? DinVinguide kontaktade en av de främsta importörerna för några kommentarer.
Nya modellen; Vad är ni nöjda med?
Det är en jättestor fråga som tyvärr inte kan besvaras med några enkla rader. Generellt har ju målet varit att försöka få till en bättre matchning mellan utbud i butikerna och den lokala efterfrågan. Samtidigt har man tittat på hur viner som skall finnas ”på hyllan” tar sig dit och hur utvärderingen för deras distribution skall ske. Det tycker vi är en bra angreppsvinkel. Kundernas efterfrågan fångas upp på ett bättre sätt genom att beställningssortimentet rankas. Vi tycker att det är mycket bra att lanseringar oavsett storlek kan sätta sig i sortimentet om vinerna mottas positivt av kunderna. Det är en grundbult som nu finns och det är mycket positivt. Vidare är vi positiva till att viner i beställningssortimentet utvärderas på samma sätt som viner som återfinns i det fasta sortimentet. Det kopplar ju ett vins efterfråga till vilken typ av distribution det kommer att få i butikerna. Kundernas efterfråga styr helt enkelt mer vad som står på hyllan och det har ju varit många aktörers önskan både på importörssidan men även bland skribenter, bloggare och åsiktsmaskiner i övrigt.
Nu uppstår dock situationer som inte är helt lätta att vare sig hantera eller tycka om. Den ”kundstyrning” som vi fått har ju genererat att branschen har kunnat identifiera några olika effektiva sätt att introducera nya viner på Systembolagets hyllor. Framgången har lett till att branschen, eller några av dess aktörer, har fokuserat mycket på dessa ”nya vägar in på hyllan” och det har resulterat i mina ögon i ett utarmande av utbudet som resultat. Men å andra sidan är det ju den modell av kundstyrd efterfråga som så många har anklagat Systembolaget för att inte ge före den nya modellen. Enda problemet är att många inte verkade inse vad som skulle ske med sortimentet.
Vi har nu en situation som i mångt och mycket liknar en mer ickereglerad marknad där marknadskrafterna styr den så kallade naturliga kundefterfrågan. I sig är det inget konstigt men vi har ju inte haft det förut i Sverige. Och att då bli förvånad över att sortimentet utarmas och strömlinjeformas är kanske en smula naivt i mina ögon. Kritik förs fram mot Systembolaget att detta kan ju inte ha varit målet med den nya modellen och röster som “se ännu en anledning till att inte har kvar monopolet” hörs allt oftare. Men hur skall då Systembolaget agera? Genom att täppa igen vägarna in i sortimentet? Det är nog omöjligt att hitta ett vettigt sätt för det. Personligen tycker jag inte att exempelvis floden av ”kändisviner” bidrar på något positivt sätt men å andra sidan det är ju inte Systembolagets modell som tvingar folks att köpa dessa viner. Hade vi haft vin på ICA och Coop så hade samma marknadskrafter tryckt ut dessa viner genom dessa kanaler i stället. Så det blir för enkelt att påstå att det skulle vara verket av Systembolagets modell om man inte är av åsikten att Systembolaget inte alls borde ta hänsyn till beställningssortimentet.
Havandes sagt detta menar jag inte att Systembolaget inte kan göra något åt avigsidorna med modellen. Hur det skall gå till är en mycket svår fråga som jag inte har ett bra svar på. Man måste nog diskutera hur man kan hantera sin märkesneutralitet samtidigt som man lyfter fram all kvalitéer som finns i sortimentet som motvikt till den strömlinjeforming av utbudet som till synes sker. Men det är svårt för då drar man ju såklart på sig kritik för det. Och vem bestämmer vad som är kvalitet? Om kunderna bara vill ha viner med Per Morberg och Maria Montazami på flaskornas och boxarnas etiketter så är det svårt att ha en åsikt om det. Men tråkigt är det, tycker jag.
Hur som helst är jag dock av den bestämda åsikten att det skulle vara värre om det var dagligvaruhandeln som skötte urvalet för den svenska marknaden för deras vilja att lyssna på annat än marginaler, stora volymer och marknadsföringsstyrd efterfrågan är nog liten.
Vad är ni mindre nöjda med?
Utvärderingen sker rullande på 3 månader och det kan vara lite kort tycker vi.
Vad tror ni kommer hända framöver? Finns det risk att mindre importörer försvinner och bara de stora får vara kvar?
Finns det risk? Det känns som att det är det som sker precis idag. De stora blir större och även de stora går ihop för att leva kvar. Samtidigt startas många nya små så det sker en stor polarisering av branschen just nu känns det som.
Krävs det mer jobb och framför allt pengar/marknadsföring för att behålla sina listningar idag?
Det har alltid krävts mycket jobb så det är nog ingen skillnad. Men en stor marknadsbudget har en större betydelse idag, helt klart! Mest för att få in nya listningar genom beställningssortimentet. Det är där de stora pengarna satsas idag uppfattar jag det som.