Länge leve vinjournalistiken!

Sveriges Vinskribenters Förening har haft glädjen att ta emot ett besök av Jamie Goode, en av Englands främsta vinjournalister. Jamie delade med sig av sin syn på dagens vinjournalistik och hur framtiden ser ut i en bransch som är i ständig rörelse. 
Länge leve vinjournalistiken!

Länge leve vinjournalistiken – än är den inte död! Aldrig tidigare har vin och annan dryck haft ett sådant stort intresse och varit så läst, debatterat och uppdrucket. Att livnära sig på vinjournalistik är trots allt inte särskilt enkelt. Pengar finns det gott om i vinbranschen – titta bara på all marknadsföring och alla vinevenemang som aldrig verkar sina. Dessvärre finns inte riktigt viljan eller prioriteringen att betala för artiklar skrivna av människor utbildade om vin. 

Jamie Goode har inte alltid jobbat med vin. Han är filosofie doktor inom plantbiologi och började sin skrivkarriär som redaktör för ett forskningsförlag. Han var vinnörden som tack vare hårt jobb och i en annan era fick chansen att kunna arbeta med vin på heltid. Numera är han en flitigt anlitad vinjournalist, konsult, föreläsare och författare. 

Han tar oss tillbaka till mitt på 1990-talet. Den ljuva tiden då Internet uppfanns. Det öppnande upp en helt ny värld och nya möjligheter. Men också konkurrens och nya marknader. Då läste vi tidningen i pappersformat och vi betalade gärna en slant för den. Idag läser vi nyheterna i smartphonen, som är med överallt, 24/7. Och det ska helst vara gratis. Papperstidningen och magasinen har sakta men mycket säkert tappat sina läsare till Facebook och Google. Det är inget nytt, frågan är däremot vad som händer nu? 

– Det finns också en annan typ av konkurrens, säger Jamie. Crowdsourced reviews – där vem som helst; kunderna, vinnördarna eller foodies kan betygsätta och framför allt tycka till om en krog, ett vin eller ett hotel. Ett exempel är Tripadvisor och även Facebook där man också kan sätta poäng på diverse sajter. Plötsligt är alla experter och tyckare. Crowdsourced plattformar har tagit över mycket, tillägger Jamie, precis som många Influencers och instagrammare. 

Men vinjournalistik är ett yrke. Något man har läst sig till, vare sig det är en lång journalistutbildning eller examen på en sommelierskola. Ett yrke som man ska ha betalt för. För varje vinrecension eller artikel ligger det studier, tid och en hel del arbete bakom. 

– Jag tror ändå att vi fortfarande behöver vinjournalistik, säger Jamie. Alla som har en smartphone och ett konto till sociala medier bidrar till allt flöde idag. Vi översköljs och nästan drunknar av all info och alla bilder. Det skapar tack och lov en slags mottrend. 

– Till tystnad, till riktig information och framför allt trovärdighet. 

– En annan trend vi ser är att fler och fler utbildar sig inom vin, fortsätter Jamie. Det har aldrig varit så många idag som tar examen i WSET eller Diploma. Och vin har blivit globalt. Idag dricker vi samma vin i New York som i Stockholm. 

Visst är det häftigt hur vin kan föra en samman? Tack vare eller på grund av sociala medier. Här kan vi trots allt utnyttja kraften i till exempel Instagram eller Twitter. Genom att hitta andra likasinnade, andra lika vinnördiga som delar din och min passion; passionen för vinet. 

Jamie rundar av med några tips till den som vill bli vinjournalist i dagens mediabrus: 

  • Säg inte upp dig på ditt fasta jobb, än. 
  • Bli känd, syns och hörs.
  • Hitta en nisch, ett fokus.
  • Var trovärdig. 

Och han tycker också att det är tid att fundera på om vi ska fortsätta använda våra vinanteckningar och noteringar eller inte. För honom är vinet en känsla och upplevelse. 

Men hur ska man dela med sig en känsla? Jag håller därför inte med hela vägen. Det gäller att veta vem man skriver till. Vi skriver inte för oss själva. Jag tror fortfarande att många läsare vill veta hur vinet smakar. Går det åt röda syrliga bär, eller hamnar vi istället bland mörka och fylliga skogsbär? Är det stramt och friskt? Eller mjukt och runt? Och framför allt, vad ska jag ha på min tallrik? Att förklara vinets stil och vad det passar till tror jag är viktigt. Om det sedan gör dig glad; ännu bättre. Då skriver vi det också!

Ett vin som i alla fall gör mig glad just nu är:  7 Fuentes från Kanarieöarna (nr 2763. 149 kr)

I glaset; saltstänkta lavastenar, söta kryddor, pomerans, rökig mineral, rödsyrliga bär, jordgubbar och friska tanniner. Ett vin som ger en känsla av autenticitet och stor personlighet.

Bild från DinVinGuide

Och nej, det är inte ett sponsrat inlägg.

Jag tror att jag talar för alla mina kollegor här på DinVinguide.se. Vi kommer inte låta vinjournalistiken dö. Vi kommer att hålla den vid liv – så länge ni läser så klart. Och jag lovar att vi håller hårt på vår trovärdighet och vår integritet. Vi är också vinnördar. 

Jamies blogg: http://www.wineanorak.com/index.htm