Stockholms Bränneri utmanar Italien med svensk rönnbärsapéritif

Det lilla familjedestilleriet Stockholms Bränneri på Folkungagatan i Stockholm har sedan starten 2015 varit tongivande i renässansen inom svensk hantverkssprit. Grundprodukten, en klassisk dry gin, har med tiden fått sällskap av bland annat eklagrad gin, pink gin, gin & tonic-glögg och en mängd kollaborationer med krogar och barer. I maj tar Stockholms Bränneri klivet in i en för dem helt ny kategori med Stockholms Apéritif Röd.
Stockholms Bränneri utmanar Italien med svensk rönnbärsapéritif

Bild från DinVinGuide

Lanseringen skedde i distansierad stillsamhet i växthuset i Vita Bergens Malmgård på Södermalm – en bedövande vacker vårkväll, med den lummiga trädgården fuktigt gröngnistrande utanför glaset.

Stockholms Bränneri Apéritif Röd tar avstamp i medelhavsregionens apreritivokultur, med Apérol som den mest kända produkten. Grunden för Stockholms Apéritif Röd är en fortifierad svensk cider, som infuserats med rönnbär, lingon, apelsin, örter, kryddor och rötter. Ena foten i Fontana di Trevi och den andra i lingonskogen.

Den kanske mest framträdande skillnaden mot de klassiska apéritiverna är den friska syran och fruktiga bitterheten från rönnbären. Med en skvätt mousserande vin gör den en spritz som för många därför kan vara mer tillgänglig än den traditionellt malörtsbittra.

Carl Wikner, den ena av grundarna på Stockholms Bränneri, fick idén tack vare ett rönnbärsexperiment som lämnades bortglömt på en lagerhylla.

Bild från DinVinGuide

Apéritifer och bitters är ju ett steg från er kärnprodukt – gin. Vad är den största lärdomen från projektet?

– Apéritifen är en traditionell gin-kompis, så på ett sätt var det ett naturligt steg. Men gintillverkning är ju en destilleringsprocess. Med apéritifen pratar vi infusering på en ciderbas med örter, bär och kryddor. Det är en helt ny produktionsprocess för oss, med allt från infuseringstider till filtrering. Sedan är det ju en sak att få till ett bra resultat medan man experimenterar – en annan att skala upp det till riktig produktion. Vi började i december, och i april kände vi att, det här, det är riktigt bra nu. Nu producerar vi.

Slumpen kan vara en viktig del av en kreativ process. Vilka överraskningar bidrog till den färdiga apéritifen?

– Grunden var den bortglömda flaskan med rönnbärsgin. Den var en av flera flaskor med höstens experiment på örter och bär. Och när jag luktade på den igen efter att den stått bortglömd på lagret så tyckte jag den hade en helt fantastisk karaktär. Doften av rönnbär påminde mycket om apéritifer från medelhavet. Så även om själva utvecklingen är en slags vetenskaplig process, så kom visionen om produkten till av en slump. Jag känner inte till någon annan som gjort en kommersiell produkt på rönnbär.

Vem tror du kommer gilla apéritifen?

– Vi tror den kommer gillas av en bred publik. Den är enkel, god och lätt att ta till sig. Alla ska själv kunna göra en enkel cocktail på den – med lite mousserande vin eller tonic. Förhoppningsvis kan den ta plats som en svensk, bra apéritif bredvid klassikerna.

Bild från DinVinGuide

Ni har ju haft enorma framgångar inte bara med gin, utan med både Pink Gin, Gin & Tonic-glögg och akvavit – och till och med handsprit. Vad är viktigast för er i produktutvecklingen – marknadsresearch eller lust?

– Lust. Man kan göra hur mycket research som helst och kolla på trender – och det gör vi också. Med de bästa grejerna snubblar man över. Man dricker en cocktail på en bar och får inspiration. Akvaviten, till exempel, kom från en co-lab med Agrikultur. Och GT-glöggen var egentligen en kul grej – en liten julservering till våra vänner, som de tyckte var jättegod.

Det måste ju finnas ett grundläggande kommersiellt potential och möjlighet att bygga ett bra koncept kring idén. Men för oss börjar det alltid med lust och magkänsla – det här är vi sugna på att bygga just nu.

Krogsverige befinner sig nu i sin svåraste kris någonsin. Men ni både anställer och lanserar nytt. Hur ser ni på framtiden?

– Vi har haft mycket att göra i alla fall. Man får gasa i uppförsbackarna. Apéritifen hade kanske tagit längre tid att göra utan krisen. Och handspriten hade nog inte heller blivit verklighet Jag tror det kommer hoppa tillbaka rätt snabbt och tycker det känns positivt inför framtiden.

Vad blir nästa äventyr för Stockholms Bränneri? 

– Vi ville redan från början skapa en publik produktionsplats. Det fick vi inspiration till i Kanada när jag och Anna [medgrundare och partner] bodde där. Nu vill vi fortsätta öppna upp destilleriet som en plats för provningar, events och möten. Man ska kunna bli en del av upplevelsen Stockholms Bränneri. Och vi är peppade på fler samarbeten – och att synas och höras mer i branschen. Produktmässigt har vi flera saker på gång. Den färdigblandade Negronin, som vi gjorde tillsammans med Spriteriet och Dogfood kommer vi kolla på, och kanske på andra buteljerade cocktails. Men inget är spikat. Det gäller att hålla kvar i kärnverksamheten också, så man inte tappar bort det.

Bild från DinVinGuide

Stockholms Apéritif Röd finns i Systembolagets beställningssortiment från den 19 maj

Art nr. 8146302, 500 ml, 22%, 192 kr

Bild från DinVinGuide

Niklas Falkman

Email: niklas(@)soder-reklambyra.se

Instagram: @nick_falk

Twitter: @nickfalk

Läs alla artiklar I BAREN