- Hem /
- skribenter /
- Maja Berthas /
Chokladen i Sverige – Marabou och efterkrigstid
Chokladen i Sverige – Marabou och efterkrigstid

För att klara ekonomin i de nya svåra tiderna satsade de stora svenska chokladproducenterna på nya produkter. Mazetti blev stora på syntetiska kryddor och Cloetta satsade på äppelmostillverkning för att dryga ut marginalerna. Men det var också nu som mjölkchokladen gjorde sitt stora intåg. Eftersom mjölken var billigare och lätt att tillgå satsade man på chokladprodukter som “späddes ut” och inte längre höll samma kakaohalt. Kolor, fyllda praliner och dragéer fick också en större del av marknaden. Dessa produkter blev allt mer populära och efter andra världskriget dök det upp fler märken i samma stil där chokladen inte längre utgjorde produktens huvudråvara. 1938 lanserades supersuccén Kexchoklad och året efter såg den första Aladdinasken världens ljus.

Men det var givetvis inte bara Mazetti och Cloetta som drev chokladproduktionen i Sverige framåt. 1916 hade det dykt upp en ny norsk aktör på svenska marknaden. Företaget hette egentligen Freia men hade på grund av ett redan existerande svenskt bolag, fått det nya namnet Marabou. Familjen Throne-Holst startade upp sin fabrik i Sundbyberg utanför Stockholm och 1929 hade man över 500 anställda. Utvecklingen gick i en rasande takt och 1939 var man Sveriges ledande chokladproducent med hela 20% av marknaden. Under dom följande decennierna utvecklade man många nymoderniteter i produktionsledet och på 50-talet anammade man en ny teknik som kallades för “crumb”. Detta innebär att man lägger till ett moment i processen där man värmer upp kakao, mjölk och socker så det uppstår en karamelliserad smak på den slutliga produkten. Smakförändringen blev en omedelbar succé och när man 1956 lanserade den nya “godare” mjölkchokladen ökade man sin försäljning med hela 50%!

Men krigstidens påverkan på utvecklingen av nya produkter var bara ena sidan av myntet. Produktionen av choklad blev allt dyrare och i takt med att skatterna höjdes fick fler och fler chokladtillverkare klappa igen sina verksamheter. Från 1940 til 1980 gick man i Sverige från 22 stora fabriker och 160 små, till endast 27 mindre tillverkare och 7 större. Krisen var ett faktum. Stora sammaslagningar tog fart och finska Fazer köpte Mazetti 1975, 1993 köper Kraft Foods upp svenska Marabou och åtta år senare slår Fazer och Cloetta sina huvuden ihop.
Men återigen svänger pendeln och i kölvattnet av den stora chokladvåg som återigen drabbat Europa dyker nya, små, kvalitetsproducenter upp. Idag är det inte bara Marabou och Cloetta som viftar den “svenska” fanan, utan i nästan varje liten småstad stoltserar man med egna lokala produktioner. Man ser en stor förändring av konsumentens beteende och det är inte längre kvantitet som räknas. Kakaons ursprung blir allt viktigare vid sidan om frågor kring etik och moral. Choklad är inte längre bara choklad, det har blivit en njutning för de sanna konnässörerna.
1998 tillverkade Valrhona världens första kommersiella choklad som var “Single Estate” med årgångsbeteckning. Chokladen hette Gran Couva och hade fått namnet från plantaget på Trinidad.