Chokladen i Sverige – Choklad-skolan

Redan under 1600-talet gjorde chokladen ett smygande intåg i Sverige men det var inte förrän i slutet på 1800-talet som stora namn som Cloetta och Mazetti gjorde sin entré.
Chokladen i Sverige – Choklad-skolan

“Att vi denna dag härstädes etablerat en Filialafdelning af vår fabrik i Köpenhamn för tillverkning af alla sorter Choklad och Confitures, få vi härmed äran att tillkännagifva. Malmö den 1 Februari 1873. Brödrene Cloetta, Grynbodgatan 27. Obs. Våra fabrikater försäljas hos de flesta Herrar Handlande i staden”.

cloetta

Detta pressmeddelande skickades ut till landets alla tidiningar i samband med att de schweiziska bröderna Cloetta öppnade dörrarna till sin nya fabrik i Malmö. Man hade redan gjort en stor succé på andra sidan Öresund och Cloettas färdigblandade drickchoklad hade börjat bli en riktig storsäljare! Även Sverige nås snart av Van Houtens kakaopress och Cloettabröderna är inte sena på att hänga med i den nya trenden.
Kakaopulver blir en av deras största produkter och bara några år efter etableringen i Malmö avlönar företaget dryga 80 personer och man kan stoltsera med en sammantagen produktion av 2150 kg choklad om dagen.

I kölvattnet av Cloettas succé dyker det nu upp flertalet nya små aktörer på den svenska marknaden. Hultmans, Nissens, Munken och Svea blir erkända varumärken i den allt hårdare konkurrensen.
Det är dock i Motala som startskottet brinner av gällande Cloettas framtida ställning i Sverige. 1892 öppnar Chokladfabriksaktiebolaget i Motala. Den nya producenten av choklad gör sig snabbt känd för sin fantastiska konfektyr och redan några år efter uppstartandet har man lika många som Cloetta på lönelistan vilket definitivt satte snurr på branschen. Men konskurrensen är hård och när Chokladfabriksaktiebolaget i Motala hamnar i ekonomiskt trångmål är Bröderna Cloetta inte sena med att “erbjuda sin ekonomiska hjälp”. 1900 tar således Cloetta över Motalafabrikens aktiestock och framtiden för nya Cloetta var säkrad.

Det var dock inte bara bröderna Cloetta som gjorde sig ett stort namn i Sverige under de sista åren av 1800-talet. Emil Nissen (son till den legendariska danska konfektyrkungen Hans Nissen) styrde också kosan mot Sverige där han omgående annonserade lokalt efter en bit mark för att uppföra sin nya chokladfabrik.
Platsen blev strax utanför dåvarande Malmös stadskärna och för att inte bli förväxlad med den redan etablerade Nissens Chokladfabrik i Linköping, lade Emil till namnet Mazetti. Nu var allt klart och de nya produktionslinjerna kunde börja rulla. Vanillinsocker, bakpulver, konfektyr, choklad och praliner blev en stor del av den nya produktionen, men även här var det kakaopulvret som skulle sätta Mazetti på kartan.
Omedelbart när man lanserade Mazetti Kakaopulver No. 1 associerades det med kvalitet och gediget hantverk men bakslaget kom om ett brev på posten. 1904 får Emil Nissen ett telefonsamtal från Stockholm där en av hans lojala kunder berättar med upprörd stämma att pulvret han köpt varit grusigt och fullt med grova sediment.

Bild från DinVinGuide

Emil bestämmer sig för att resa till Stockholm och undersöka saken. Upptäckten han gör är fasansfull!
På den här tiden såldes Mazettis kakaopulver på lösvikt och de lokala handlarna förpackade sedan själva pulvret i den volym dom önskade. Det visade sig nu att en del oseriösa aktörer hade börjat dryga ut kakaon med andra ingredienser för att tjäna några extra slantar. Ofta rörde det sig om kaffe eller kanel, men det visade sig också att man i extrema fall även använt grus och jord för att bygga på sina marginaler.
Detta fick givetvis Emil Nissen att gå i taket och genast ta beslutet att alla kakao hädanefter skulle förpackas i fabriken och som ett led i den nya utveckligen påbörjade man också arbetet med en ny förpackningsdesign. En av medarbetarna kom så på den briljanta idén att sätta ett par vakande ögon på burken, lite för att sända en signal till handlarna att man misann höll koll på dom! 1905 lanseras så för första gången Mazettis berömda “Ögonkakao”, med två stirrande ögon på framsidan.

1956 utlyser familjen Mazetti en designtävling för att förnya sin storsäljare “Ögonkakao”.
Olle Eksell vinner med sitt nya moderna bidrag där Mazettis kända ögon nu fått en fyrkantig form.

Bild från DinVinGuide