Kult, hype och Domaine Francois Raveneau

Ni kanske har läst om den. Hört namnen nämnas i vinsammanhang. Sett de åtråvärda flaskorna på en vinlista. Kultvinerna. De hypade producenterna. Produktion är liten och bara några utvalda har chansen att få smaka på de eftertraktade dropparna.

Alla branscher har sina hypade produkter. Klädbranschen med sina designade plagg, väskan som kostar skjortan (!) eller den nya svindyra teven som man bara måste ha. Problemet med allt som blir uppskrivet och extremt beundrat är begränsningen. Ofta kan bara ett fåtal personer ta del av hypen.

Vinbranschen är inget undantag. En del viner och producenter lever med sin kultstämpel och har vi tur – vi dödliga – får vi kanske läsa om en vertikal av alla deras viner. Men hur kul är det. Vi vill ju också smaka, dricka och njuta. Och gärna lägga ut på sociala medier för att visa världen att vi också är en del av de coola, de som har koll.

Ibland blir en vinproducent kult bara för att. För att Parker gett vinerna 100 poäng eller en trendig bloggare har skrivit upp dem. Produktionen är kanske minimal och prislappen är det exakt motsatta. Om vi ens vill komma i närheten av att få titta på flaskorna, måste vi gå med i vinfirmans klubb där flaskorna (eventuellt) går att köpa i begränsat antal för varje ny årgång.

Hypen är skapad. 

USA har varit duktiga med detta. Titta bara på producenter som Harlan, Screaming Eagle och Sine Qua Non. De två förstnämnda går att köpa – om man har en fet plånbok. En vertikal med 10 årgångar Harlan på magnum såldes på auktion för 700.000 dollar. Året var 2000.

Sine Que non är lite mer modesta och går ibland att hitta via sin svenska importör Divine eller via några få danska nätbutiker för 2-3000 kronor flaskan.

Självklart är kultvinerna bra, även om prislapparna blir minst sagt bisarra. Å andra sidan är det en del av hela paketet. Kult, hype och allt det där betyder ofta en lika hypad prisnivå. Värt pengarna? Ja och nej – fast mer nej. Marknaden och köparen trissar priset.

Coola kultviner stannar inte bara i USA. Bourgogne kan stoltsera med Domaine de la Romanée-Conti. En titt på Wine-Searcher uppger priser som börjar på cirka 25.000 kronor. Börjar. Här finns det inget snack och kvalitén – vinerna tillhör några av de bästa i världen.

Priset? Ja där är återigen något som kan diskuteras. 

 

Annons:

I en annan del av Bourgogne, Chablis, närmare bestämt, hittar vi en omskriven och älskad producent. Kult? Ja, men inte för att priserna är uppskruvade, för att vinmakaren är superhäftig eller för att vineriet är arkitektritat och imponerande. Domaine Francois Raveneau är bra för att de gör sin grej. Och alltid kommer göra det. Tack vare det, tillhör de toppen av franska vinproducenter.

Det är ett litet familjeföretag som årligen producerar omkring 55.000 flaskor vinmagi. 50 procent går på export, resten stannar i hemlandet. För Raveneau är det viktigt att vinerna ska finnas tillgängliga på den inhemska restaurangmarknaden.

Dottern i familjen, Isabelle, besökte nyligen Sverige för första gången. Sommelier och vinskribenter fick ta del av hennes provning och historia.

Det dröjde inte länge innan hon fick frågan;

– Vad gör att Domaine Francois Raveneau sticker ut och är så mycket bättre än andra? 

Isabelle förklarade filosofin hos familjen, på ett anspråkslöst men ändå tydligt sätt.

De gör allt själva. Tack vare att man är så liten, går det att ha kontroll över hela produktionen.

Man använder bara sin egen frukt – inte en druva köps in.

Allt lagras på stora gamla ekfat, i minst 10 månader, innan buteljering. Man vinifierar och lagrar vinerna längre än många andra.

Allt handskördas, vilket är ovanligt i Chablis där omkring 90 procent skördas med maskin.

Inget lämnas åt slumpen, vinmakningen är väldigt precis. Man håller hårt på sin stil och kvalité även vid en mindre årgång.

De är små och kommer alltid att vara det. Planen är inte att växa. Utan att bara fortsätta vara bra.

Filosofin är ärlig. För mig är det kult. Visst är vinerna svåra att få tag på, men det är inte omöjligt. Och priserna har inte kryddats á la USA.  Medelpriset enligt Wine-Searcher ligger på omkring 2000 kronor, men de börjar snarare på 700 kronor. På krogen kan du få en flaska för dryga tusenlappen. En flaska värde varje krona. Kolla gärna Starwinelist för att hitta vinerna i landets krogar.

 

Mest kända är de för sitt ikonvin från Premier Cru-läget Montée de Tonnerre, där de äger tre hektar.

Provningsanteckning Premier Cru Montée de Tonnerre 2015.

”Relativt öppen, men ändå Chablis-stramt med vibrerande energi och smaker av mineralrök, krossade stenar, sälta, krutrök, krämig gul frukt och en lång, djup eftersmak. Stort och himmelskt. ”

Hype eller inte. För dyrt eller inte. Jag vet bara att det blir svårt att dricka någon annan chablis efter ha provat Raveneau.

Svensk import är Johan Lidby Vinhandel.

Läs mer

Fler artiklar från Sofia Ander