- Hem /
- skribenter /
- Sofia Ander /
Vin & Deli Karlstad 2014
Vin & Deli Karlstad 2014

Vin & Deli Karlstad 2014
Lite trött i benen. Lätt mosig i huvudet efter mycket prat och sorl, men väldigt glad och lycklig efter två intensiva dagar på Vin & Deli mässan i Karlstad.
Det är precis så det ska kännas efter en lyckad mässa, vare sig man jobbar eller kommer som besökare. Vin & Deli hade sin premiär i Karlstad 2011; jag har jobbat där under alla tillfällen och kommer göra det även 2015.
Mannen bakom mässan heter Stanley Wong, som arrangerat olika dryckesmässor sedan 2008. Senast Vin i Västerås och Vin i Linköping förra hösten. Nu är det även på gång med en Vin & Deli i Göteborg år 2015. Temat är enkelt; god mat och bra dryck under två dagar.
Precis som i Karlstad. Här var mässan en succé från första början, med sina 4500 besökare. I år kom 5800; utsålt. Utställarna har därmed blivit fler under åren, från 55 till över 80 utställare i år.
Flera restauranger var också på plats, tillsammans med chokladtillverkare, bagerier och resebolag.
Vill man inte bara mingla runt, kan man istället boka in sig på en vinprovning som går under dagen.
Hur är Karlstadpubliken då? Sköter de sig? Jag passade på att fråga några vinimportörer.
Louisa Torstensson, från Terrific Wines, är i Karlstad på Vin & Deli för första gången.
-Alla besökare är så positiva! Intresset för vin är oväntat stort.
Ulrika Höijer från Vinovativa är också mycket nöjd.
-Vi vill gärna satsa på mindre städer. Här finns det mer tid och möjlighet att skapa kontakt med våra kunder. Mässan är dessutom väldigt proffsigt arrangerad.
Moa Karlsson, från The Wineagency, instämmer.
-Vin & Deli är bra organiserad och publiken är väldigt vinintresserade!
Niklas Viderud, från Domaine Wines, har varit med från starten och tycker om Karlstadpubliken.
-Det är lugnt och städat. Skötsam publik som är väldigt roade av dryck och gärna vill prova något nytt.
Det är tydligt att suget efter nya viner, spritsorter och provsmakning av olika delikatesser är stort. Särskilt utanför storstäderna. I Stockholm är det lätt att bli bortskämd med alla mat- och dryckesmässor; det har man inte varit i de mindre städerna förut. Det är på tiden!
Som småföretagare med lokala produkter är det också ett bra tillfälle att marknadsföra sig själv och sina produkter.
Ulla, från Enbackens Musteri, som jag skrivit om tidigare, ställde ut på Vin & Deli för första gången i år. -Det här är jättebra marknadsföring för mig och dessutom kan man köpa mina produkter här på plats. Enbackens Musteri jobbar med must av olika slag, med fokus på äppelmust. Lokalt, närproducerat och närodlat; det är viktigt på en sån här typ av mässa.
Utöver dryck, fanns även Lillängens Gårdsmejeri, på plats. Mejeriet tillverkar getostar, precis Finnskogs Ost som även gör andra typer av ostar på getmjölk. Ekologiskt kött kan man köpa från Grön Ko, som ligger i Mässvik och på Torfolk Gård gör man sylt och saft utan onödiga tillsatser. Alla är de medlemmar hos Nifa; (Nordic Innovation Food Arena) en förening som arbetar med att främja matkulturen i Värmland.
Sågs vi inte i år, hoppas jag vi ses 2015. Jag längtar faktiskt redan.











