- Hem /
- skribenter /
- Sofia Ander /
Träffa Gabriella Hegelund, kvinnan bakom vinimportören Intermondi
Träffa Gabriella Hegelund, kvinnan bakom vinimportören Intermondi

Gabriella Hegelund började sin bana på journalisthögskolan. Tack vare en av sina goda vänner, som var från södra Italien, skulle hon snart få upp ögonen även för vin. Hon följde med på en resa till soliga Apulien, besökte vingårdar, provade och sniffade och föll sakta men säkert för vinets dragningskraft.
Dragningskraften ledde till en utbildning på restaurangakademin, samtidigt som Gabriella läste ekonomi på universitetet. I samma veva fick hon också chansen att använda sig av sina journaliststudier, som skribent på Dina Viner. Så småningom dök den första importkontakten upp, i form av ett vikariat på Bibendum. Där var det små producenter som gällde. En bra och lärorik skola.
Stora brands och framför allt uppbyggnad av varumärken, blev nästa erfarenhet, då Gabriella hamnade på Pernod Ricard. Ännu en fin erfarenhet, som till slut gav en ny chans som produktchef på Hermansson & Co. Där stannade Gabriella till 2011.
Tiden var inne för att starta något eget. Efter att ha jobbat på tre bolag, med tre olika profiler ville Gabriella gå sin egen väg. Hösten 2011 var Intermondi igång.
– Att vara egen är nästan alltid kul! Visst kan jag ibland sakna att ha kollegor, någon att bolla med. Någon som kompletterar mig. Fast friheten är värd mycket. Jag jobbar massor, men förvaltar min egen tid.
– Jag kommer inte att satsa på att bli en jätteimportör. Jag vill leva ett bra liv och ha roligt på vägen. För mig är det att kunna åka på givande vinresor, att få träffa producenter och prova nya spännande viner. Men man måste givetvis vara kommersiell och ändå tjäna pengar.
Vad är fördelen med Systembolaget, tycker du? Och nackdelen?
– Som liten aktör, kan det faktiskt vara en fördel med en reglerad marknad. Alla importörer är välkomna, stora som små.
– Nackdelen hänger dock ihop med hur importören ser ut. Systembolagets sortimentsmodell gynnar framför allt de större importörerna. Har du t.ex en vara i beställningssortimentet, som du vill få in det fasta sortimentet, krävs marknadsföring. Marknadsföring kräver ekonomiska muskler, något som de små importörerna inte alltid har.
– Jag tycker också att många produkter behandlas olika. Jag skulle vilja se att alla viner har samma facing, alltså plats på hyllan. En flaska vin får många gånger mer utrymme på hyllan än andra.
Vilket var ditt första vin, som hamnade på hyllorna?
– Vedré, ett spanskt vin från Jumilla. Det har funnits i Sverige sedan 2009 och finns än i dag i flertalet butiker.
Vad letar du själv efter i ett vin?
– Jag tycker mycket om mineralitet. Jag vill hitta bra viner, som även en konsument kan lära sig något av. Viner utan tillsatt socker, som gärna är ekologiska eller biodynamiska. Det ska vara kvalité, men också tillräckligt stort för att det ska gå att att jobba med producenten i Sverige via export etc.
Hur ser 2016 ut för Intermondi?
– Jag har kommit till en fas, där jag känner mig bekväm i min egen roll. Mycket har satt sig, som logistik, jobb med hemsidan m.m. Nu ska jag förvalta de varumärken jag har, men också leta efter ny så klart. Det blir ett besök på Prowein, en stor vinmässa i Tyskland för att träffa nya producenter.
Slutligen, vilka viner skulle du vilja lyfta fram lite extra från din portfölj?
– Win Win Riesling, är en favorit. Den låg först i beställning, men idag hittar man den i 80 butiker. Det är ett fint vår- och sommarvin, perfekt till fisk- och skaldjursrätter.
– Via Terra Selection Garnatxa Negra är jag också stolt över. Ett rött vin från Terra Alta i Spanien. Det finns i 50 butiker idag.
Utöver de fasta listningarna, finns flertalet viner från Von Winning i beställningssortimentet. Där hittar ni också fler produkter från Edetaria, som gör härliga viner i Terra Alta. Jag kan även rekommendera den chilenska producenten Via Maquis samt italienska Tenuta del Cerro.
Intermondi består idag av Gabriella, som själv driver företag tillsammans med lite hjälp ifrån Calle Wennerström, en 26-årig, med stort vinintresse och med Master i IT från Uppsala Universitet. Gun Skire är ansvarig för varumärkeskommunikation. Sedan är Anna-Maria Balla den som arbetar med offerhantering för Finland.
Hemsida: http://www.intermondi.se
