- Hem /
- skribenter /
- Sofia Ander /
2/9 – dagen då den nya sortimentsmodellen träder i kraft
2/9 – dagen då den nya sortimentsmodellen träder i kraft

2/9 – dagen då den nya sortimentsmodellen träder i kraft
Det är 10 år sedan Systembolaget gjorde om sin sortimentsmodell och nu är det alltså dags att röra om i grytan igen. Förändringarna är stora och fokus är på din lokala butik, vad och hur mycket som handlas där.
Idag har varje butik ett fast sortiment, ett så kallat grundutbud som är likadant vart du än går. Sortimentet förnyas två gånger per år, den första april och den första oktober. Dessa nyheter stannar kvar i minst ett år, beroende på hur de säljer.
Efter den 2/9 blir det istället nyhetslanseringar fyra gånger per år, en gång i kvartalet med start den 1/3. Släppet innefattar vin, öl och sprit och antalet är 75 stycken nyheter. Dessa får istället 6 månader på sig att få stanna kvar. Säljer de riktigt bra, får de en garanterad fast listning.
Det var en nyhet. Nummer två är det lokala som jag nämnde. Din butik kommer få ett mer kundanpassat sortiment. Säljer butiken väldigt lite öl, tas en del av dessa sorter bort. Säljer en butik däremot väldigt mycket viner från Rioja, kommer man att utöka detta urval. Varje butik blir unik, berättar Systembolaget i sin pressrelease och utbudet blir helt baserat på vad just du köper, efterfrågar och beställer.
På tal om beställningar. Beställningssortimentet går som tåget. Därför kommer 170 artiklar därifrån att fasas in det fasta sortimentet nu i september. Andra varor med hög efterfrågan kommer också hamna i det fasta; något som sker fyra gånger per år.
Din butik i korta drag:
1. Nyheter
2.Fast sortiment
3. Lokalt sortiment
Systembolaget har tagit fram några exempel på butiker och deras framtida sortiment.
- Lomma & Fältöversten får bl.a. tillskott av vin på flaska i högre prislägen och mer Champagne
- Globen & Åre får tillskott av bl.a. vin på flaska, maltwhiskey och specialöl
- Kungsbacka & Strängnäs får tillskott av bl.a. vin på flaska i lägre prislägen
- Märsta, Ersboda och Umeå får bara små förändringar i sortimentet
Din butik kommer dessutom att se lite annorlunda ut. Alla varor placeras efter land i alfabetiskt ordning och därefter i pris. Ett sätt att hitta nya produkter och inte bara inrikta sig efter den billigaste flaskan. Såhär ser många vinbutiker ut i resten av världen, så förändringen känns både kundanpassad och motiverad.
För whiskeyfantasten dyker också en nyhet upp. Smakklockorna på vin är vi vana vid, de har funnits där alltid. Nu finns det även för whiskey, anpassat efter dryckens rökighet. Det har varit en stor efterfrågan på detta och Systembolaget har lyssnat.
Det ska bli intressant att följa nya sortimentet. Om det är bra eller inte, det får tiden utvisa. Nästa vecka får ni läsa om vilka produkter som försvinner och vilka som får större spridning och vad importörerna anser…