- Hem /
- skribenter /
- Sofia Ander /
Vad blir kvar? Vad försvinner på ditt Systembolag i höst
Vad blir kvar? Vad försvinner på ditt Systembolag i höst

Vad blir kvar? Vad försvinner på ditt Systembolag i höst
DinVinguide fortsätter att gräva i den nya sortimentsmodellen på Systembolaget. Den 2/9 är premiär även om några butiker redan har smygstartat, för att testa och känna av kundernas respons. Vad som ändras, nyhetslanseringar m.m kan du läsa om här. Blir det bra? Dåligt? Försvinner just ditt favoritvin? Ja, det kan det absolut göra. Ditt andra favoritvin kan även kvala in från beställningssortimentet. Runt 170 produkter (öl, vin, sprit) fasas in i det fasta sortimentet via beställningen i samband med den nya modellen. So far so good. Men till bekostnad på vad?
Den tidigare modellen byggdes upp genom ett modulsystem. En dryck i modul T1 fanns att få tag på i alla butiker. T9 däremot kallades lite skämtsamt dödens väntrum, hade ingen vidare spridning och bara väntade på att kastas ut.
Domaine Wines tillhör en av de större importörerna i Sverige med många fasta produkter. Detta är några av deras viner som får en större spridning:
2697 2010 Canaletto Ripasso 90:-.
2326 2011 Epicuro Zinfandel 89:-.
22817 2009 Villa Cafaggio Chianti Classico 150:-.
Via beställning har dessa kommit in:
85112 2008 Marqués de Cáceres Reserva 179:-.
76291 Leacock´s 5 Year old full rich Malmsey 199:-.
Bibendum är också en av de stora importörerna. Där försvinner två produkter:
2327 La Parrina, röd BiB från Maremma för 259kr
1205 Carling ljus lager (slim can)33ml för 11,90kr
VinUnic blir av med sitt mousserande vin Domaine Ste Michelle Brut, artnr 7887, 99 kr men får istället mer plats för Finca el Puig, artnr 2737, 189 kr.
I stora drag ökar utbudet på de något dyrare vinerna, samtidigt som viner för 69 kr och nedåt får det tufft. 40 % av dessa försvinner i september. Importörer som satsar på billigare viner i prisklassen, kan få det tufft. Systembolaget själva hävdar att de har gjort sortimentet större och bredare. Men i de flesta fall får dyrare viner distribution i ett fåtal butiker och den stora bredden minskas. Varje butik anpassas numera efter efterfrågan och köpmönster. Något som förklarades i artikeln förra veckan. Trots att vissa artiklar försvinner, har varje butik en skyldighet att ta in ett efterfrågat vin och sätta upp det på hyllorna. Också so far so good, men det kommer säkerligen bli lite rörigt och stökigt, både för personalen och för butiken. Ruljansen blir större med nya modellen och många artiklar kommer säkerligen komma och gå. De stora lanseringarna blir fler, 4 ggr/år mot 2/ggr år. Då gäller det som importör att veta vad man ska våga satsa på. Det gäller dessutom att ha ekonomin och musklerna för det. En nylansering utvärderas nämligen numera veckovis för varje importör. Ett sätt att mäta hur varje produkt ligger till. Rankingen kan svänga rejält vecka till vecka, beroende på varje importörs marknadsföring och pr-satsningar m.m. Utvärderingsperioden är bade viktig och avgörande. Numera är den dessutom halverad.
Vad händer om en importör säljer mindre en vecka? Eller för mycket och inte hinner ta in nya varor? Jo, produkten åker ut. Vågar då små importörer satsa på stora projekt, som offerter på boxar m.m? Det är tveksamt.
2014 vet importörerna, konsumenterna och framför allt Systembolaget förhoppningsvis mer. Idag är det fortfarande många frågetecken.

