- Hem /
- skribenter /
- happyfoodbypetra /
Grundsmak- hur beskriver vi vad någonting smakar?
Grundsmak- hur beskriver vi vad någonting smakar?
Grundsmak- hur beskriver vi vad någonting smakar?
Grönt, rött, vitt, ihoprört eller separerat? Ja, vad bestämmer egentligen vad någonting smakar?
Jag har upptäckt att man i barnens värld gärna associerar färgen på ett livsmedel till huruvida man tycker det är gott eller inte.
Vad det är med färgen och därmed maten kan man inte riktigt uttrycka. Där tar det liksom stopp.
Trots barns oförmåga att på ett mer djupgående och beskrivande vis förklara att de gillar respektive ogillar något besitter de ju alla en ärlig åsikt.
Det var något vi valde att lära oss om i Matpanelen!
Så för att lära sig beskriva vad någonting smakar är en början att skapa medvetenhet och kunskap kring smakens uppbyggnad samt hur det hela fungerar.
Grundsmakerna som sötma, sälta, surt och beskt (och umami), det faktum att det är på tungan vi känner smaken och att saker smakar annorlunda beroende på var på tungan det är man känner!
PSST! 1 like = 1 röst på www.happyfoodbypetra.com i Matbloggspriset, Folkets Val. Rösta gör ni snabbt och enkelt HÄR!!!





Först fick vi med fingertoppen testa olika smakkomponenter som besitter tydlig karaktär av grundsmakerna. Därefter lärde vi oss relatera de olika karaktärerna till adjektiven.
På eget initiativ testade vi dessutom alla komponenterna över hela tungan och dess, för oss nämnda fyra delar. Vi konstaterade att de absolut smakade annorlunda beroende på var man la smaken i munnen. Och några utav oss upplevde att en del karaktärer inte alls kom fram om man till exempel testade syra alldeles längst bak på tungan där beska sitter.


Efter att vi lärt oss allt om hur man mer på ett mer ingående sätt rent verbalt beskriver det man smakat på var det dags att sätta våra nya färdigheter på prov! Detta genom “Smakspelet”. Varje Matpanelsdeltagare tilldelades en bild föreställande ett livsmedel. Tillsammans kom vi först överens om vad det var vår kompis hade på bilden hen tilldelats. Därefter fick vi alla en och en gå fram och placera ut var på tungan som livsmedlets karaktär hörde hemma.
Vi lät var och en av kompisarna ta sin lugna tid. Men visade det sig i slutänden vara alldeles för klurigt klev de äldre barnen snabbt fram för att hjälpa sina yngre kamrater.
När pusslet väl var löst fick vi testa en ny smakkombo till kokboken som en smarrig klapp på axeln för ett helt makalöst sammarbete!






Grundsmak- hur beskriver vi vad någonting smakar?
*section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section*