Månadens Importör- Arvid Nordquist

DinVinguide.se artikelserie "Månadens Importör" ger er läsare en möjlighet att bekanta er närmare med våra svenska dryckesimportörer. Idag kikar vi närmare på Arvid Nordquist.

Arvid Nordquist är en svensk importör som fokuserar både på livsmedel, kaffe, vin och öl. Genom att kompromisslöst prioritera kvalitet och god service har man lagt grunden till det Arvid Nordquist är idag. Företaget har en diger vinportfölj, sitt eget kaffe, och är dessutom svensk agent för flera internationella varumärken såsom Colman’s senap, Del Monte och Sun-Maid. Man ger även ut sitt egen magasin ”Smaka”. Arvid Nordquist finns numera i hela Norden och har kontor i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors och Oslo. I Norden arbetar cirka 40 medarbetare med dryckesportföljen. Totalt är man upp emot 310 personer.

 

 

Arvid Nordquist-Historia

Med sitt kvalitetstänk lade Arvid Nordquist grunden till ett familjeföretag som än idag, drygt ett sekel senare inriktar sig på hög kvalitet och service.

Företagets story började redan år 1884. Arvid Nordquist, som i flera år arbetat som butiksbiträde i Brunanders kryddbod, hade äntligen lyckats få ihop tillräckligt med pengar för att ha råd att köpa verksamheten. I butiken erbjöds ett brett sortiment av livsmedelsprodukter.

Arvid hade visioner. Varorna som såldes i butiken skulle vara av högsta kvalitet. Men han insåg även vikten av god service. Den skulle alltid vara på topp med proffsigt och kunnigt bemötande. De manliga butiksbiträdena hade till exempel snygg mörk kostym och vit skjorta.

Arvid Nordquists butik låg på Östermalm i centrala Stockholm och flyttade vid några tillfällen under årens lopp. Affären blev snabbt en institution. Kändisar som Anders Zorn och Erik Axel Karlfeldt sågs ofta i butiken.

Under Stockholmsutställningen 1897 upprättade Arvid Nordquist nära samarbeten med huvudstadens främsta restauranger och hotell. Handelsbolaget Arvid Nordquist etablerades 1907 och Arvid gjorde otaliga resor ut i Europa för att finna bra råvaror och knyta kontakter med leverantörer.

1922 gick Arvid hastigt bort. Sonen Bengt var då endast 9 år gammal. Det skulle dröja till han var 29 år innan han tog sig an VD-posten i företaget. Bengt fortsatte att i Arvids anda utveckla företaget och dess importverksamhet. När han dog 1991 tog sonen Anders vid och är alltså tredje generationen Nordquist att idag styra företaget.

5 SNABBA FRÅGOR

…..till Jonas Öhman, Country Manager Sweden, på Arvid Nordquist:

 

Thomas Angeria (Säljchef Horeca) och Jonas Öhman Country Manager Sweden

 

Fråga: Varför är Arvid Nordquist i dina ögon en bra importör?

-Vi lyckas med att hålla våra produkter på marknaden genom långvariga relationer, långsiktigt arbete, högt kvalitets- och miljötänk, ett otroligt passionerat team och genom att jobba utifrån och in. Vi är lyhörda för vad som saknas eller behövs på marknaden.

Fråga: Ni är mycket aktiva med er miljöpolicy och ställer stora krav på era leverantörer vad gäller hållbarhet. Hur ser utvecklingen ut för er framöver?

-Vi har högt ställda hållbarhetsdirektiv och är fullvärdiga medlemmar i BSCI * gällande etisk hållbarhet och ”code of conduct”. Vi har som mål att ha större delen av portföljen hållbart certifierade 2020.

Fråga: Hur många producenter har ni i er svenska dryckesportfölj?

-60 stycken 

Fråga: Hur ser förhållandet ut mellan försäljning till Systembolaget kontra HORECA (hotell, restaurang, catering)?

-Ungefär 88 % av den totala dryckesförsäljningen är till Systembolaget och 12 % Horeca. Siffran blir dock lite missvisande med tanke på bl.a. boxförsäljning och höga volymer. Vad gäller flaskförsäljning kommer vi upp i 20 % till Horeca.

Fråga: Vad är din personliga favorit i vinportföljen för tillfället?

-Utan tvekan vår röda sydafrikan Roodeberg. Ett vin på druvorna cabernet sauvignon, merlot och shiraz som levererar konstant hög kvalitet och är gott till det mesta- inte minst grillat!

 

* Business Social Compliance Initiative (BSCI) är en global, ideell organisation som arbetar för socialt ansvar inom en rad branscher och ställer krav på allt från råvaruframställning till färdig produkt. Uppförandekoden bygger på FN:s och andra internationella organs konventioner om mänskliga rättigheter.

 

Annons:

”Kunderna är den viktigaste länken i hela relationskedjan och med den inställningen följer lönsamhet. Man ska inte ha lönsamheten för ögonen, den blir en naturlig följd av att man håller kvalitet och service på hög nivå.” (Arvid Nordquist)

Smaka- Arvid Nordquists egen tidning

En inspirationstidning. Här blandas smakfulla och tilltalande reportage tillsammans med intervjuer och tips kring det som sätter krydda på tillvaron: mat och dryck i samklang.

SMAKA utkommer med fyra nummer per år. Prenumerationen är gratis och tidningen dimper ner direkt i din brevlåda.

Några Milstolpar

1884- Fredagen den 12 september slår Arvid Nordquist upp portarna till den första butiken under eget namn (hörnet av Nybrogatan och Kommendörsgatan).

1892- Den första butiken blivit för liten och Arvid Nordquist flyttar sin affär till hörnet av Karlavägen och Sturegatan

1910- Gustav V utser för första gången Arvid Nordquist till kunglig hovleverantör.

1922- Arvid Nordquist avlider 64 år gammal.

1956- Prins Bertil utnämner Arvid Nordquist till kunglig hovleverntör, igen. Tidigare har man även fått utmärkelsen av Prinsessan Sibylla och Gustav IV Adolf.

1960- Arvid Nordquist lanserar den första importerade vodkan på den svenska marknaden. Smirnoff.

1961- Det egna kafferosteriet i Solna står färdigt

1970- Blir man först med att sälja buteljimporterat vin från Australien.

1980-talet- Man vinner flera utmärkelser för annonskampanjerna om sitt kaffe.

1990- Fri Köpenskap utnämner Classic kaffes förpackning till ”1980-talets förpackning”.

Arvid Nordquist, dryckerna och miljön

Genom åren har man på företaget arbetat ihop en diger portfölj av vin, öl och sprit. Man förvaltar stolt kända varumärken och strävar ständigt efter att utvecklas i takt med tiden. Några av de många fina producenterna är Fullers (öl), Chateau Musar, Weinkellerei Lenz Moser, Roodeberg och Champagne Bollinger.
(På bilden ovan syns just Lily Bollinger cyklandes omkring i vingårdarna i Champagne)

Man tar ett stort ansvar för miljön och vill bidra till ökad kunskap om hur hållbarhet och smak går hand i hand. För företaget ”är god eftersmak alltid en del av den goda smaken”. Man sätter krav på sina producenter och hjälper dem att utveckla en plan för till exempel etisk certifiering, uthållighetscertifiering eller att utveckla produkten mot ekologisk eller biodynamisk odling och framställning.

Man är noga med att alltid själva besöka producenterna och vinmakarna. Detta för att få träffa dem som arbetar där, se hur de bor och hur de upplever sin situation. Om man ser förhållande som inte är godtagbara drar man detta vidare och gör en plan för att kunna komma till rätta med problemen.

Klimatkompensering är en annan viktig del av filosofin hos Arvid Nordquist. Man planterar bland annat träd i Centralamerika för att kompensera för vinet ”Il Grande Vivati”. Förutom att kompensera för vinproduktionens klimatpåverkan erbjuder planteringen också jobbtillfällen i ett av Latinamerikas fattigaste länder, Nicaragua.

Läs mer

Fler artiklar