Hej, krogrecensenter – ni glömde baren

Annons:

Det är sällan vi går på krogen för att bli mätta. Vi går på krogen för att vi vill uppleva något. Vi vill byta miljö. Byta sällskap. Byta samtalsämne. Skapa nya minnen. Och för de allra flesta både börjar och slutar upplevelsen i baren. Det vet den moderna krögaren. Den är helt enkelt nödvändig både för upplevelsen och ekonomin. Därför investerar de flesta mer än tidigare i baren – koncept, drinkprogram, utbud, is, glas, inredning, kreativ och kompetent barpersonal. Det som förr var en sömnig förvaringsplats för likörer är nu en affärskritisk intäktspunkt. Och idag väljer faktiskt gästerna ofta krog efter bar.

Ändå verkar baren vara en vit fläck för recensenterna. I den mån man överhuvudtaget lagt märke till baren handlar det mest om hur den ser ut, nästan aldrig om vad som serveras eller hur. Man textonanerar om en risotto. Men har ingen aning om att baren man gled förbi på vägen in är en av världens 50 bästa eller att bartendern är Europas ledande expert på tequila.

Men så händer det. ”Hotellhäng är vårens bartrend – DN Sthlm guidar till stans hetaste hotellbarer”. Vad kul! tänker jag. Äntligen lite välförtjänt uppmärksamhet för Stockholms hårt arbetande hotellbarer! Men, nej. ”Guiden” består av 5 barer, och handlar nästan uteslutande om inredningen. Inte ett pip om utbud, meny eller idé. Den enda cocktail som skymtar förbi är en Dry Martini. Hur den smakade vet bara skribenten.

Och det här beror inte på illvilja. Det beror på ointresse och okunnighet. Möjligen handlar det även om gamla fördomar – vin och mat är fint, sprit är fult. Krogcrecensionen är i sitt historieberättande hjälplöst fast i ett åttio- och nittiotal där krögaren är hjälte, kocken är konstnär och maten det enda värt att skriva om. Att baren ofta bär matsalen på sina axlar har gått många förbi. Bartendern är också kock. Cocktails är matlagning med sprit.

Så, några tips till dig som jobbar med att skriva om krogen:

1. Besök baren. Den är en lika central del av upplevelsen som matsalen.

2. Läs på. Man kan göra bra och dåliga drinkar – lär dig skilja på dem.

3. Hjälp oss gäster. Hur var baren, vad fanns att beställa, vad gör den värd att besöka – eller inte?

Du är ju trots allt krogrecensent. Inte matrecensent.

KONTAKT

Email: niklas(@)soder-reklambyra.se

Instagram: @nick_falk

Twitter: @nickfalk

Läs alla artiklar I BAREN

Läs mer

Fler artiklar